Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Co nejíst při kojení, a které potraviny naopak podpoří laktaci?

Období kojení je důležitou součástí mateřství. Maminka může správným výběrem potravin ovlivnit jak zdraví svoje, tak zdraví miminka. Jaké potraviny je vhodné konzumovat pro podporu tvorby mléka, a co nejíst při kojení?

Co nejíst při kojení, a které potraviny naopak podpoří laktaci?

Základní jídelníček pro novopečené maminky

Obzvláště první týdny po narození miminka mohou být velmi náročné. V těchto dnech maminka potřebuje odpočívat, aby nabrala sílu po porodu a aby mohla kojit své miminko. Strava maminky by měla být výživná a zejména pestrá. Doporučují se zejména potraviny a pokrmy, které nenadýmají a nedráždí, tedy potraviny snadno stravitelné a nezatěžující trávicí trakt. Co nejíst při kojení se dozvíte o pár řádků níž.

Nejvhodnější jsou masové a zeleninové vývary, dušené libové maso a zelenina, celozrnné pečivo a dostatek čerstvého ovoce a samozřejmě dostatek tekutin. Po porodu je také třeba doplnit železo, vápník a hořčík. 

Které potraviny si dopřát? 

  • celozrnné pečivo, rýži, těstoviny (složené polysacharidy)
  • čerstvá i dušená zelenina
  • čerstvé ovoce 
  • libové dušené nebo pečené maso a šunka (bílkoviny) 
  • kvalitní tuky 
  • voda, bylinné čaje 
  • kvalitní čokoláda 
  • zeleninové a masové vývary 
  • tvrdé sýry
  • luštěniny (červená čočka nenadýmá)

Chytrá a názorná pomůcka: pestrý talíř

Strava kojící maminky se též dá znázornit tak zvaným pestrým talířem. První polovinu talíře tvoří přílohy - polysacharidy, tedy složené cukry, a bílkoviny, obojí je zde zastoupeno v poměru 1:1. Druhá polovina talíře je tvořena z větší části zeleninou, z druhé části ovocem. Zapomenout nesmíme ani na kvalitní tuky.

To vše doplňuje dostatek čisté vody a bylinné čaje. 

Co nejíst při kojení?

Jsou to smažené, pikantní nebo přesolené pokrmy. Dále velké množství sladkostí, tedy jednoduchých cukrů. Rovněž některé druhy ryb mohou obsahovat velké množství těžkých kovů, a je tedy radno se jim vyhnout. Omega-3 z rybího tuku jsou však naprosto klíčové! Ryby proto pečlivě vybírejte. Na alkoholické nápoje bychom také měly po dobu kojení zapomenout, nicméně dobrou zprávou je, že například nealkoholické pivo je přirozeným zdrojem vitaminu B. 

Po kterých potravinách bolí bříško? 

  • květák a kapusta
  • cibule a česnek 
  • sýry s bílou a modrou plísní 
  • luštěniny

Podpora laktace: alfa a omega jídelníčku každé maminky

Jídelníček pro maminku i miminko má za cíl zasytit, přinést potřebné živiny, ale i uspokojit chutě. Možná tím nejdůležitějším je však podpora tvorby mléka. Existují potraviny, které dokážou laktaci spolehlivě probudit, a jsou vhodné ke každodenní konzumaci:

Které potraviny podporují laktaci? 

  • fenyklový čaj 
  • zakysané mléčné výrobky 
  • ovesné vločky 
  • hnědá rýže 
  • ječmen
  • pivovarský slad 

Rovněž se doporučuje zařazovat postupně do jídelníčku kojící maminky i ty potraviny, které by mohly být alergenem. Protože i s takovými potravinami se dítě v pozdějším věku setká. Pokud je tedy miminko už větší, může maminka začít ochutnávat i pokrmy obsahující například květák, nebo česnek. 

P. S. Z mnoha zkušeností doporučujeme ovesnou kaši. Ta má na kojení doslova blahodárné účinky!
 

OmegaMarine Rybičky balení

OmegaMarine Rybičky

Omega-3 pro celou rodinu

* platíte pouze poštovné 49 Kč


Vaše komentáře

Vložte svůj komentář:

  • {{ myComment.createdAt }}

    {{ myComment.name }}:

    {{ myComment.text }}

  • {{ comment.createdAt }}

    {{ comment.name }}:

    {{comment.text}}

Vložte svůj komentář:

©2021 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.
Odesílá se