Co nejíst při kojení a které potraviny naopak podpoří laktaci?

Období kojení je důležitou součástí mateřství. Maminka může správným výběrem potravin ovlivnit jak zdraví svoje, tak zdraví miminka. Jaké potraviny je vhodné konzumovat pro podporu tvorby mléka a co nejíst při kojení?

Co nejíst při kojení a které potraviny naopak podpoří laktaci?

Základní jídelníček pro novopečené maminky

Obzvláště první týdny po narození miminka mohou být velmi náročné. V těchto dnech maminka potřebuje odpočívat, aby nabrala sílu po porodu a aby mohla kojit své miminko. Strava maminky by měla být výživná a zejména pestrá. Doporučují se potraviny a pokrmy, které nenadýmají a nedráždí, tedy potraviny snadno stravitelné a nezatěžující trávicí trakt. Co nejíst při kojení se dozvíte o pár řádků níž.

Nejvhodnější jsou masové a zeleninové vývary, dušené libové maso a zelenina, kvalitní pečivo a dostatek čerstvého ovoce a samozřejmě dostatek tekutin. Po porodu je také třeba doplnit železo, vápník a hořčík. O živinách, které doplňovat formou doplňků stravy, se ale raději poraďte se lékařem. 

Chytrá a názorná pomůcka: pestrý talíř

Strava kojící maminky se též dá znázornit tzv. pestrým talířem. První polovinu talíře tvoří přílohy - polysacharidy, tedy složené cukry a bílkoviny, obojí je zde zastoupeno v poměru 1:1. Druhá polovina talíře je tvořena z větší části zeleninou, z druhé části ovocem. Zapomenout nesmíme ani na kvalitní tuky (především omega-3 mastné kyseliny).

To vše doplňuje dostatek čisté vody a bylinné čaje. Ideální je také kojící čaj.

Co nejíst při kojení? Vyvarujte se hlavně nekvalitním potravinám

Jsou to smažené, pikantní nebo přesolené pokrmy. Dále velké množství sladkostí, tedy jednoduchých cukrů. Koblihy, hranolky, jídlo z fast foodu a slazené limonády nedávají žádné hodnotné živiny nikomu z nás, ale kojící maminky by se jim měly vyhnout ještě větším obloukem.

Často se můžeme dočíst, že to, co nejíst při kojení, jsou hlavně nadýmavé potraviny (luštěniny, květák, čerstvé teplé pečivo, atd.). Poslední výzkumy ale ukazují, že to příliš velký vliv nemá. Vše, co maminka sní, nejprve zpracuje její trávicí trakt a jednotlivé živiny se vstřebají do krve. Mateřské mléko se navíc vytváří úplně jinde a v žádném případě se do něj nemohou dostat plyny, které nadýmavá potravina může způsobit. 

Podpora laktace: alfa a omega jídelníčku každé maminky

Jídelníček pro maminku i miminko má za cíl zasytit, přinést potřebné živiny, ale i uspokojit chutě. Možná tím nejdůležitějším je však podpora tvorby mléka. Existují potraviny, které dokážou laktaci spolehlivě probudit a jsou vhodné ke každodenní konzumaci: ovesné a ječné vločky, hnědá rýže, kysané mléčné produkty a v každém případě fenyklový čaj (a jiné kojící čaje).

Rovněž se doporučuje zařazovat postupně do jídelníčku kojící maminky i ty potraviny, které by mohly být alergenem. Protože i s takovými potravinami se dítě v pozdějším věku setká. 

P. S. Z mnoha zkušeností doporučujeme ovesnou kaši. Ta má na kojení doslova blahodárné účinky!
 

OmegaMarine Rybičky balení

OmegaMarine Rybičky

Omega-3 pro celou rodinu

* platíte pouze poštovné a balné 49 Kč


Vaše komentáře

Vložte svůj komentář:

  • {{ myComment.createdAt }}

    {{ myComment.name }}:

    {{ myComment.text }}

  • {{ comment.createdAt }}

    {{ comment.name }}:

    {{comment.text}}

Vložte svůj komentář:

©2022 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.
Odesílá se